#Blog
Gepubliceerd op 20/04/2021

Hoe worden de vergoeding van de syndicus berekend?

Wist u dat er geen wettelijk tarief is? Er kunnen namelijk verschillende factoren in rekening worden genomen bij het berekenen van de vergoedingen van uw syndicus, zoals met name de geografische locatie. Woont u in een gebouw in Vlaanderen of Wallonië? Dan bent u een van de gelukkigen die minder betaalt dan uw Brusselse buren.

Als de locatie van uw eigendom doorweegt, wordt ook rekening gehouden met de grootte van het gebouw en het aantal kavels. Hoe hoger het aantal woningen, hoe hoger de vergoeding van de syndicus die zal worden verdeeld over de verschillende eigenaars.

Bovendien gebeurt de verdeling van de lasten met betrekking tot de gemeenschappelijke delen volgens het duizendstenstelsel. Dit is uw aandeel in de gemeenschappelijke ruimtes, in verhouding tot de grootte van uw eigendom. Met andere woorden, hoe groter uw appartement, hoe groter uw verantwoordelijkheid voor de gemeenschappelijke ruimtes, wat resulteert in hogere gemeenschappelijke lasten.

Ook de staat van het gebouw is een belangrijke factor. Woont u in een oud pand dat de afgelopen jaren niet is onderhouden? Er zullen veel reparaties, zelfs renovaties, moeten worden overwogen, en daarmee een grotere werkdruk van uw syndicus eisen en dus een hogere rekening. Vergeet ten slotte de kwaliteit van de diensten niet. Als prijs een belangrijk beslissingscriterium is, is het ook nodig om te weten waarvoor u betaalt.

Welke diensten zijn inbegrepen bij de vergoeding van de mede-eigendom?

Uw mede-eigendomskosten omvatten zowel de kosten met betrekking tot het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes als de vergoedingen die de syndicus in rekening brengt voor het beheer ervan.

Deze vergoeding is opgebouwd uit drie hoofdpijlers: administratief beheer, financieel beheer en technisch beheer. Deze verschillende elementen maken deel uit van wat het “dagelijkse beheer” van het gebouw wordt genoemd.

Daarnaast kan de syndicus u toeslagen factureren na specifieke opdrachten. Deze extra’s moeten echter precies worden vermeld in het contract dat bij aanvang van zijn mandaat tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus wordt gesloten.

Het administratief beheer

Het omvat met name de organisatie van algemene vergaderingen, de opvolging van de verschillende dossiers met betrekking tot de mede-eigendom, het bijwerken van de lijst van mede-eigenaars van het gebouw, enz.

Het financieel beheer

Het financieel beheer komt op zijn beurt overeen met de boekhouding van de mede-eigendom. Dit moet transparant en eerlijk zijn, zodat elke eigenaar zich zelfverzekerd voelt en weet waar zijn geld in het gebouw voor wordt gebruikt.

Ter informatie, als uw gebouw minder dan 20 kavels heeft, kan de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaren (VME) worden vereenvoudigd. Aan de andere kant moeten de grootste appartementsgebouwen een dubbele boekhouding voeren om te voldoen aan de geldende wetgeving.

Het technisch beheer

Ten slotte het technisch beheer, dat heeft betrekking op het onderhoud van het gebouw, of het nu gaat om het regelmatig schoonmaken van bijvoorbeeld gemeenschappelijke ruimtes of de renovatie van het dak. Heeft uw gebouw een lift? Heeft u het geluk een binnentuin met een mooi gazon te hebben? Al deze elementen moeten worden onderhouden door leveranciers, aangeworven en betaald door de syndicus, via de mede-eigendom.

Wie betaalt de syndicus van de mede-eigendom?

De vergoeding voor het beheer van de mede-eigendom worden verdeeld onder de mede-eigenaars. Als het appartement of de studio echter wordt verhuurd, kunnen de eigenaren van de laatste ervoor kiezen om de kosten met betrekking tot de gemeenschappelijke ruimtes geheel of gedeeltelijk aan de huurders in rekening te brengen, waardoor het bedrag van de huur wordt verhoogd.

 

Hoe kunnen de kosten van de mede-eigendom beperkt worden?

Niets is efficiënter dan dingen zelf doen! Het enige dat u nodig heeft, is wat vrije tijd, goodwill en effectieve tools, zoals ons Syndic Yourself-platform. Of nu u of een andere mede-eigenaar van uw gebouw de rol van vrijwillige syndicus op zich neemt, deze optie heeft echte voordelen: besparing op de vergoeding van de syndicus, zeer nauwe nabijheid en onfeilbare efficiëntie, aangezien deze rechtstreeks wordt beïnvloed door de gemaakte keuzes door de VME.

De vrijwillige syndicus

De ultieme oplossing blijft dus om één van de mede-eigenaars als vrijwillige syndicus te kiezen. Dit is in feite een eigenaar van het gebouw die wil investeren in het beheer van gemeenschappelijke ruimtes en die een deel van zijn vrije tijd wil besteden aan de dienst van zijn gebouw. Hij heeft bevoegdheden, maar ook verantwoordelijkheden ten opzichte van zijn buren, zoals de plicht om het gebouw te beheren en te administreren.

Naast een verlaging van de vaste kosten, biedt de keuze voor een niet-professionele syndicus veel voordelen. Omdat hij ten minste één perceel in het gebouw bezit, voelt de vrijwillige syndicus zich meer geïnvesteerd in de beslissingen die moeten worden genomen voor het welzijn van zijn buren.

Hoewel het beter is om juridische en boekhoudkundige kennis te hebben om een ​​gebouw gemakkelijk te beheren, zijn er tegenwoordig veel tools ontwikkeld om het leven van vrijwillige beheerders te vereenvoudigen… Dit is met name het geval met ons platform voor gebouwbeheer. Dankzij Syndic Yourself heeft u toegang tot kwalitatieve juridische en technische ondersteuning, evenals de beste verzekering voor uw gebouw!

Ons platform, een echte toolbox, is voor iedereen toegankelijk, aangezien het zeer gebruiksvriendelijk, leuk en uiterst intuïtief is. Bovendien zijn onze experts in gebouwbeheer beschikbaar om al uw dagelijkse vragen te beantwoorden en u te helpen bij het avontuur van de vrijwillige syndicus.

Kan een vrijwillige syndicus betaald worden voor zijn diensten?

Zoals hierboven aangegeven, treedt de niet-professionele syndicus op als vrijwilliger; hij ontvangt dus geen vergoeding voor zijn diensten, maar hij kan wel worden vergoed voor de kosten die hij maakt bij de uitvoering van zijn taken of een vergoeding ontvangen voor de tijd die hij besteedt aan het beheer van het gebouw. Omdat dit veel lager is dan de klassieke vergoedingen die door een professionele syndicus worden gevraagd, stelt de oplossing van de vrijwillige syndicus u daarom in staat om het bedrag van de gemeenschappelijke kosten te verminderen. Aangenomen wordt dat, alle kosten bij elkaar opgeteld, de vrijwillige vastgoedbeheerder de gemeenschappelijke lasten van een gebouw met minstens 30% verlaagt.

Het is echter mogelijk dat de persoon die de mede-eigendom beheert, enige vergoeding weigert. De vereniging van mede-eigenaars dekt in dat geval het bedrag van de premie voor de aansprakelijkheidsverzekering van de syndicus, verplicht voor zowel professionele als vrijwilligers.

Welke formule ook past bij uw gebouw, de sleutelwoorden blijven eerlijkheid en transparantie, zowel bij het beheer van de rekeningen als bij het onderhoud van uw gebouw.


Wenst u het avontuur van gebouwbeheer aan te gaan? Neem direct contact op met onze experts!

Vraag een gratis offerte !

  1. Een expert neemt overdag (tussen 9.00 en 18.00 uur) contact met u op
  2. Hij stelt u onze oplossing voor, op basis van uw behoeften
  3. Een aangepaste offerte volgt